Millaisia työhuoneita sinulla on ollut urasi aika
Sain työhuoneen Manillasta pian Turun Piirustuskoulusta valmistumisen jälkeen, 1999. Viihdyin Manillassa kahdessa eri yhteistyöhuoneessa pitkään, aina vuoteen 2006 asti, jolloin muutin Parrantielle.
Mitä työskentely ja asuminen Parrantiellä on sinulle merkinnyt
Työhuone oli ihana, tilava ja valoisa ja kaiken lisäksi siellä oli takka. Hioimme mustan lankkulattian puunväriseksi, ja maalasimme tiiliseinät valkoisiksi, kun muutimme taloon. Työhuoneeni oli toimiva grafiikan paja, sillä erotuksella, että vältin myrkyllisiä ja kunnon ilmanvaihtoa vaativia menetelmiä. Työhuoneen rajat tulivat vastaan juuri noissa terveyden ja työturvallisuuden näkökulmissa. Minulla oli ison litografiaprässin lisäksi pieni syväpainoprässi, valotuslaitteet ja pieni serityöpiste työhuoneessani. Työskentelin pääasissa kivilitografian menetelmällä, mutta tein paljon kokeiluja ja vaihdoin tekniikkaa teoksen mukaan. Iso työhuone mahdollisti paljon ja toi omavaraisuutta. Oli myös aika inspiroivaa saada kokeilla kaikenlaista. Käytin työhuonetta oman taiteellisen työskentelyni lisäksi myös paljon puuhasteluun ja muuhun taidetyöhön. Tein lavasteet ja nuket omaan Yöperhonen -nukkeanimaatiooni siellä. Tein myös CHRZUn lyhytelokuvaan Nightsatan and the Loops of Doom pukuja ja tarpeistoa. Kuvasin työhuoneessa useita stop motion -animaatioita, rakensin jopa pienen altavalaistavan kuvauspöydän maalausanimaatioille.